Forum – przetargi

Blog przetargowy

Procedura przetargowa w zleceniach budowlanych

Budowa nowego domu nie jest sprawą prostą. Na początku konieczne jest wykonanie odpowiedniego projektu, który później zostanie przełożony na rzeczywistość przez wykonawcę budowlanego. Trzeba jednak wiedzieć, że w przypadku gdy budynek wznoszony jest przez podmiot publiczny, to w takiej sytuacji nie można wybrać samodzielnie zarówno projektanta jak i wykonawcy. Musi zostać to przeprowadzone w drodze przetargu, ponieważ taki obowiązek na podmioty publiczne nakłada tzw. ustawa o zamówieniach publicznych.

Skąd takie obostrzenia?

Dlaczego gdy prywatna osoba buduje dom, to może samodzielnie zgłosić się do wybranej firmy, natomiast w przypadku podmiotu budżetowego konieczne są przetargi? Wszystko wynika z tego, że podmiot taki dysponuje pieniędzmi podatników, a nie swoimi własnymi. Chyba, że mamy do czynienia ze działalnością publiczno-prywatną, jednak wtedy zasady są jeszcze inne i nierzadko niejasne z punktu widzenia prawa. Jeżeli więc taki podmiot, który dysponuje środkami zgromadzonymi z podatków innych, chce część tych środków wydać, musi zorganizować przetarg. Takie rozpisuje się między innymi na zlecenia budowlane. Procedura ta zapewnia, że do pracy nie zostanie zatrudniona firma, którą wybrał np. dyrektor publicznej placówki, ale takie przedsiębiorstwo które realnie zapewni najlepsze warunki cenowe. Właśnie z tego powodu prawo wymusza procedurę przetargową, aby pieniądze podatników nie były trwonione. Każdy podmiot publiczny musi się do nich stosować, inaczej może dojść do odpowiedzialności karnej lub karno-skarbowej.

Jak rozpisuje się przetarg?


Procedura przetargowa jest z zasady prosta do przeprowadzenia, jednak zdarzają się czasami okoliczności które mogą ją znacznie przedłużyć. Przede wszystkim należy ogłosić zlecenie na wykonanie danej usługi i przedstawić swoje wymagania. Następnie do podmiotu rozpisującego przetarg zgłaszają się różne firmy, które przedstawiają swoje oferty oraz ceny. Zlecenia budowlane zazwyczaj znajdują bardzo dużą ilość firm, które chcą się ich podjąć. Na końcu procedury konieczne jest wybranie zwycięzcy przetargu. Nie można tego zrobić w dowolny sposób. Wygrywa ta firma, której warunki są najbliższe tym, które zostały początkowo określone przez podmiot publiczny. Na tym teoretycznie procedura powinna zostać zakończona, a wykonawca i projektant wybrani. Jednak zdarza się, że któraś z innych firm nie zgadza się z takim wynikiem przetargu i sprawa trafia do sądu. Wtedy nierzadko wszystko bardzo mocno się przedłuża, co jest niekorzystne z punktu widzenia projektów wykonywanych przez podmioty publiczne (np. budowa dróg).